top of page

Startdocument hubs openbaar vervoer Schouwen-Duiveland

Startdocument hubs openbaar vervoer Schouwen-Duiveland

Het zal u niet ontgaan zijn dat er de nodige ontwikkelingen plaatsvinden rondom het openbaar vervoer op Schouwen-Duiveland. Graag willen wij bewoners informeren over een startdocument dat wij hebben opgesteld om zogenaamde hubs te realiseren op Schouwen-Duiveland.


Achtergrond

De Regionale Mobiliteitsstrategie (RMS) is een plan van de Zeeuwse gemeenten en de Provincie Zeeland. Het doel van de strategie is om een slim en duurzaam mobiliteitssysteem te creëren, dat Zeeland bereikbaar houdt voor iedereen. Het college heeft op 8 februari 2022 ingestemd met de RMS. Onderdeel van de strategie is het ‘strekken’ van de buslijnen. Buslijnen door kleine kernen en de bijbehorende bushaltes komen te vervallen. Deze bushaltes worden vervangen door in totaal 8 hubs op Schouwen-Duiveland. De hubs zijn voorzien in Burgh-Haamstede (2), Renesse (1), Zierikzee (2), Nieuwerkerk (1), Oosterland (1) en Bruinisse (1). Bij deze 8 hubs komen verschillende vervoersstromen samen. Ze moeten niet worden verward met de opstapplaatsen voor het vervoerssysteem ‘Flex’, die ook worden aangeduid met hub. 


Rapportage

De afgelopen tijd heeft de gemeente benut om de opgave voor de realisatie van de hub inzichtelijk te maken in het ‘Startdocument hubs openbaar vervoer Schouwen-Duiveland’. Het startdocument maakt duidelijk waarom deze voorzieningen noodzakelijk zijn en wat de relatie is met de RMS. Ook geeft dit document een doorkijk naar de eilandelijke opgaven, waarbij per kern zowel het plan van aanpak als het beoogde voorzieningenniveau inzichtelijk worden gemaakt. In het startdocument wordt bovendien inzichtelijk gemaakt hoe per kern de participatie met de directe omgeving en belangstellende gebruikers van het openbaar vervoer vorm wordt gegeven. Aangezien de hubs verschillen in aard, vorm en ontwikkelingsfase vindt per kern maatwerk plaats voor het participatieproces. Het startdocument is op 12 augustus door het college vastgesteld. Het beschikbare budget voor de hubs is beperkt. De uitvoering van de hubs zal sober en doelmatig zijn. 


Planning

Op basis van het startdocument worden de ontwerpen voor alle hubs uitgewerkt. Nadat er één of meerder participatierondes per kern zijn doorlopen, volgt de voorbereiding en de aanleg van de hubs. Het doel is om alle hubs uiterlijk eind 2026 gereed te maken voor gebruik. De aanleg sluit daarmee aan op de start van de nieuwe concessie voor het busvervoer. Dit is een forse opgave, zeker in het geval er voor de aanleg van een hub een of meer vergunningen nodig zijn of er een relatie is met een ruimtelijk opgave in de directe omgeving. 

bottom of page