College kiest voorkeursvariant voor aanpassing kruising N57/Weeldeweg

Het college van burgemeester en wethouders heeft op 2 september 2025 kennisgenomen van de Rapportage nadere uitwerking kruising N57/Weeldeweg en daarbij ook een voorkeursvariant vastgesteld.
Voorkeursvariant
De voorkeursvariant van het Voorlopig Ontwerp (3B) is niet slechts tot stand gekomen door de situatie ter plaatse van het kruispunt N57/Weeldeweg te beschouwen. Er is bij de keuze van de voorkeursvariant specifiek rekening gehouden met de huidige verkeersituatie in de omgeving van het kruispunt, waaronder de Daleboutsweg en vooral de Bernhardstraat/Zandweg. Door op het kruispunt een linksaf beweging toe te staan vanuit westelijke richting kan gemotoriseerd verkeer nog steeds de Weeldeweg en Leliëndaleweg gebruiken om Market Plaza (en de dorpsas) te bereiken en voorkomen we extra drukte op de andere genoemde 'inprikkers'. Rijkswaterstaat heeft begrip voor het bredere perspectief van onze gemeente, maar geeft aan dat het vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid beter is om geen linksaf beweging mogelijk te maken en ter hoogte van het kruispunt Weeldeweg alleen afslaande bewegingen naar rechts mogelijk te maken. Door een voldoende lang uitvoegstrook in het Voorlopig Ontwerp op te nemen, wordt de kans op zogenaamde 'afdekongevallen' kleiner.
Draagvlak
Namens de inwoners en bedrijven in Burgh-Haamstede zijn de dorpsraad en ondernemersvereniging vanaf de start van de opdracht betrokken bij het opstellen van een voorkeursvariant. Beide organisaties steunen de voorkeursvariant en willen dat gemeente en Rijkswaterstaat zo snel mogelijk de verdere voorbereidingen en uitvoering oppakken. Onze gemeente en Rijkswaterstaat vinden het van belang dat beide partijen het eerst eens worden over de voorkeursvariant, voordat bewoners en ondernemers worden betrokken bij verdere planvorming.
Investering
De investering in voorkeursvariant is geraamd op circa € 750.000 (ex btw) en daarmee substantieel duurder dan de variant, waarbij we alleen rechtsaf bewegingen faciliteren voor gemotoriseerd verkeer (circa € 405.000 ex btw). Daarbij heeft Rijkswaterstaat kenbaar gemaakt dat de meerkosten voor deze variant (bijna € 350.000 euro) sowieso door onze gemeente gedragen moeten worden.
Vervolg
In de loop van 2025 treden we in overleg met Rijkswaterstaat over de verdeling van taken en kosten voor de verdere ontwikkeling van de voorkeursvariant. Onze gemeente streeft nog steeds naar aanpassing van het kruispunt in 2027. Of dat haalbaar is, is onder meer afhankelijk van de nadere overleggen met Rijkswaterstaat, de geplande werkzaamheden aan wegen in de omgeving (zoals de Zeelandbrug), beschikbaarheid van financiële middelen en de doorlooptijden voor noodzakelijke vergunningen.
Bekijk hier de rapportage uitwerking kruising N57/Weeldeweg.
Wij houden u via deze website op de hoogte van actuele ontwikkelingen rondom dit project.

